Aberația anului 2016: clasele pregătitoare au devenit obligatorii

clasa-pregatitoare-anul-scolar-2013-2014-cand-vor-putea-incepe-inscrierile-197784Dacă de curând am vorbit despre situaţia din sănătate și care sunt cauzele și soluțiile, astăzi vă propun un subiect la fel de interesant: situaţia din învăţământ.

Ministrul Educaţiei, d-l Adrian Curaj, a anunţat acum câteva zile că, din toamna acestui an, copiii nu vor mai fi înscrişi în clasa întâi dacă nu au urmat clasa pregătitoare! Şi a mai spus că excepţiile nu vor mai fi acceptate, ca până acum.

Asta înseamnă că, în loc de 12 ani irosiţi, acum vor fi 13? Asta să fie soluția la problemele din învățământul românesc? Un an de școală chinuită în plus?

Sunt câţiva ani buni de când tot scriu despre acest subiect şi se pare că va mai trebui să scriu încă mulţi ani de acum încolo, şi anume, despre situaţia dezastruoasă din învăţământul românesc. Iar rezultatele nu pot fi ascunse nicicum, se văd cu ochiul liber, la Bac şi chiar după absolvire: nişte tineri stresaţi, complexaţi, mulţi dintre ei semianalfabeţi şi complet nepregătiţi – atât în ceea ce priveşte viaţa, în general, cât şi în ceea ce priveşte inserirea în câmpul muncii.

Şi nu cred că e nevoie să mai dovedesc acest fapt, el fiind de notorietate publică. E suficient să ne uităm la rezultatele de la Bac sau să intrăm pe Facebook şi să privim puţin Jurnalele tinerilor absolvenți: majoritatea lor au mari probleme în a scrie corect româneşte.

Acuma, cineva ar putea să spună că, stai domnule, că avem şi elevi emeriţi care câştigă medalii pe la diferite olimpiade etc. Și ei tot din învățământul românesc provin. Da, sigur că există și excepţii, ca în orice alt domeniu, însă cu o flore nu se face primăvară. O mâna de elevi excelenţi, care învaţă probabil în câteva (puţine) licee ceva mai răsărite (sau în învăţământul privat) nu poate fi reprezentativ. Eu vorbesc despre sistemul naţional de învăţământ, în ansamblul său.

Bun, dar cine se face vinovat pentru această situaţie catastrofală? Unii cred că vina ar purta-o tinerii, care nu-şi dau silinţa pentru învăţătură. Alţii că, dimpotrivă, de vină ar fi profesorii, care nici ei nu-şi prea dau silinţa să-i înveţe. Eu sunt însă de părere că nici elevii şi nici profesorii nu sunt de vină, deoarece şi unii şi alţii sunt obligaţi să respecte programa şcolară şi instrucţiunile venite de la Inspectoratul Şcolar, recte, de la Ministerul Educaţiei.

S-ar părea că, în acest minister, dezinteresul este atât de mare, încât poate concura cu celelalte ministere cu mari șanse pentru primele trei locuri.


dfÎntâmplător sau nu, d-l Daniel Funeriu, fost ministru al Educaţiei în guvernul Boc, a publicat pe pagina de Facebook a domniei sale tocmai această ştire, aşa că mi-am permis să-i spun – ca simplu cetăţean, dar şi ca părinte – ceea ce gândesc referitor la asta „minunăţie” de iniţiativă, care e drept că e ceva mai veche, dar până acum nu era obligatorie: aceea de a nu mai accepta înscrierea copiilor în clasa întâi, dacă aceştia nu au urmat clasa pregătitoare (numită şi clasa zero).

Iată discuția noastră, așa cum a decurs ea.


 

Daniel P. Funeriu: This is EXCELLENT news.

(n.r.: domnul Funeriu postează exclusiv în limba engleză, probabil pentru a reduce la maxim numărul celor care ar putea să-i conteste prodigioasa activitate politică…)


Dan Popa: Care este vestea buna? Prelungirea cu un an a chinului numit scoala? In loc de 12 ani pierduti, acum vor fi 13? 90% dintre informatiile predate in scoala nu le vor folosi elevilor niciodata! Iar daca le vor folosi vreodata, le pot gasi foarte usor pe internet.

In loc sa va intrebati de ce scoala finlandeza este considererata cea mai buna din lume si sa trimiteti acolo, pentru un an-doi, profesori tineri, pentru schimb de experienta, domniile voastre va considerati niste genii neintelese, ignorand complet rezultatele (dezastroase) obtinute de scoala romaneasca. Cei care iau aceste hotarari au mers in scoli pentru a vedea care sunt rezultatele obtinute in urma acestor hotarari luate din birouri?

Iar la dv, d-le Funeriu, chiar ma asteptam la mai mult. Nu faceti decat sa ucideti in copii curiozitatea si dorinta naturala de a invata lucruri noi.


 

Daniel P. Funeriu: daca vreti sa stiti care e vestea buna, puteti sa-i intrebati pe cei 93% dintre parinti care sunt f. fericiti de cum a decurs clasa pregatiotare pentru copiii lor. Referitor la asteptarile pe care le aveti de la mine: va invit sa nu aveti niciuna. Pe moment singurele persoane care au acest drept sunt copiii mei. Daca dvs doriti sa va permiteti sa aveti asteptari de la mine, transmiteti un Email si o sa va transmit tariful meu pentru o zi de consultanta. O seara buna va doresc.

Lasand la o parte tonul arogant folosit de fostul ministru, ceea ce spune d-l Funeriu nu mi se pare a avea vreo legatura cu ceea ce spuneam eu. Dar, ma rog, nu intotdeauna trebuie cautata logica la un politician. Dimpotriva, majoritatea discursurilor politice se bazeaza pe lucruri abstracte, absconse si, mai ales, neverificabile.


 

Dan PopaEu nu spun ca au fost sau nu fericiti parintii, eu am spus cu totul altceva. Dar e dreptul dv. sa va prefaceti ca nu ati inteles despre ce vorbesc. Si daca dv. considerati ca nu am nici un drept sa am asteptari de la dv., inseamana, probabil, ca doriti sa iesiti si din sistemul de invatamant si din politica. Decizie pe care nu pot decat sa o respect.

Si da, aveti dreptate, la provocarea mea puteti sa raspundeti sau sa nu raspundeti, daca nu doriti. Ma intreb insa ce anume va face sa adoptati o astfel de pozitie: condescendenta sau lipsa de argumente pro domo?

In orice caz, va trebui, mai devreme sau mai tarziu, sa le raspundeti – daca nu mie – copiilor dv., atunci cand va vor intreba cum de nu ati facut nimic pentru a schimba lucrurile. Pentru ca doar cei interesati mai pot nega realitatea cruda.


 

Daniel P. Funeriu: Condescendenta. Pentru ca vorbiti in sabloane. Puteti lua informatii de aici: http://funeriu.blogspot.ro/…/scurt-bilant-al-lucrurilor…


 

(n.r.: CONDESCENDÉNȚĂ, condescendențe, s. f. (Peior.) Aer de superioritate, infatuare, aroganță. – Din fr. condescendance)


 

Dan Popa: Apreciez ironia, mai ales atunci cand este inteligenta, dar ca om politic cred ca va convine mai mult sa dati raspunsuri la intrebari si solutii la problemele ridicate de cetateni. Dar, probabil, va ganditi ca e prea devreme pentru campania electorala.

In orice caz, problema invatamantului in Romania se va perpetua de la un guvern la altul, atata timp cat domnii ministri se vor ocupa de cu totul altceva decat de ceea ce se asteapta electorii. Iar ca persoana educata ce sunteti, stiti – fara dar si poate – ca educatia este esentiala pentru dezvoltarea unui popor. Insa nu pare sa va preocupe prea mult asta, atata timp cat copiii dv. nu sunt constransi sa urmeze scolile de stat pe care domniile voastre le-ati „construit” cu atata intelepciune.


 

Daniel P. Funeriu: Dan Popa nu sunt deloc ironic. Vorbesc foarte serios si direct. Nu m-ar interesa votul dumneavoastra pentru ca daca as candida la ceva, as vrea sa reprezint oameni care gandesc diferit de dumneavoastra. Sa stiti ca eu gandesc un pic invers: nu m-as considera privilegiat daca as reprezenta oameni, ci i-as considera pe ei privilegiati ca sunt reprezentati de mine. Asadar, daca voi candida vreodata (ceea ce e ff putin probabil) va invit sa NU votati pentru mine daca ideile mele nu va plac.


 

Vă propun să ne oprim puţin aici, ca să înţelegem mai bine mesajele transmise de fostul ministru al Educaţiei.

  • „Nu sunt deloc ironic, vorbesc foarte serios şi direct”: adică, cu condescendenţă;
  • „Aş vrea să reprezint oameni care gândesc diferit de dumneavoastră”: adică, oameni care cred că învăţământul din România este unul de excelenţă, cam ca cel finlandez, probabil;
  • „Nu m-aş considera privilegiat dacă aş reprezenta oameni, ci i-aş considera pe ei privilegiaţi că sunt reprezentaţi de mine”: aşadar, omul se consideră un fel de semizeu coborât pe Pământ întru mântuirea noastră, a celor păcătoşi; eu m-aş îngrijora tare dacă un astfel de personaj ar ajunge din nou ministru, pe undeva.

Dar, să continuăm.

Dan Popa: Vestea prosta este ce eu pot sa conving si multe alte persoane sa nu va mai voteze, in cazul ca veti mai candida. Stiti asta, nu?

Si apoi, chiar nu va inteleg pozitia. Sunteti un om scolit si de la un om scolit se asteapta si fraze si decizii inteligente. Oricum ati vrea sa intoarceti lucrurile, realitatea este prea evidenta pentru a o mai baga in ceata: scoala romaneasca a ramas la nivelul de pe timpul lui Nica a lui Stefan a Petrei. Nu pot sa cred ca nu stiti ce se intampla in lumea care nu e prea indepartata de noi, iar aceasta pasivitate ma face sa cred ca nu va iubiti neamul si tara, daca nu dati 100% din ceea ce stiti si puteti.

Buna seara si poate mai reflectati asupra acestor lucruri.


 

Daniel P. FuneriuDan Popa Nu, nu cred ca puteti influenta multa lume. Oricum, nu dintre cei care m-ar fi votat. Si va spun de ce: daca ati putea influenta multa lume ati candida dvs. Si ati fi ales. Dar, premisa e oricum gresita: nu voi mai candida niciodata in Romani la nimic.


 

Dan Popa: Poate ca o voi face, m-am saturat sa tot sper de la altii.


 

Daniel P. Funeriu: Dan Popa Felicitari. Succes.


 

În acest moment al discuţiei, intervine un prieten de-al d-lui Funeriu, d-l Mihai Damian, profesor de matematică. Ca o curiozitate, acesta locuieşte tot în Strasbourg, ca şi fostul ministru.

Mihai Damian: Dan popa, a schimba un sistem de invatamant in mod radical nu se poate face de pe o zi pe alta. Trebuie foarte mult timp. Nu se poarte schimba totul dintr-odata. Clasa pregatitoare este una dintre masurile corecte, si destul de radicale. Daca aveti alte idei puteti sa le expuneti. Dar nu generalitati de genul „educatia este esentiala pentru dezvoltarea unui popor”, fiindca din astea auzeam si prin anii 80. La televizor.


 

Dan Popa: Mihai Damian, o spun finlandezii, nu eu! Iar daca nu intelegem ca au dreptate in ceea ce spun, inseamna ca nu mai putem spera la nimic bun.  Si aici nu e vorba ca nu putem schimba sistemul de pe o zi pe alta. Noi suntem inca la nivelul ca nu constientizam ca lucrurile merg prost, ceea ce e mult mai grav. In psihologie, asta se numeste „faza de negare”.


 

Mihai Damiance spun exact finlandezii ? fiti mai clar. Ce ar trebui facut ?


 

Dan PopaPe la mijlocul secolului al XIX-lea, filosoful finlandez John Vilheln Snellman mobiliza masele in jurul unei idei ca numai educatia poate duce la bunastare si punea bazele a ceea ce avea sa devina cel mai performant sistem educational din lume. Ideile acestuia au prins rapid si populatia finlandeza a inceput sa investeasca, mai întai efort și apoi bani, in educatie. In prezent, invatamantului ii revine nu mai putin de 14% din bugetul de stat. Asta explica multe lucruri, nu-i asa?


 

Mihai DamianDeci solutia ar fi sa dam mai multi bani la educatie. Nu sunt impotriva. Dar e suficient ? V-ati multumi cu atat daca ati fi ales (si cineva v-ar asigura bugetul asta) ? Sau aveti si alte idei ?


 

Dan PopaSigur ca nu e de ajuns! Sistemul trebuie regandit si refacut de la zero, dar pentru asta e nevoie de oameni cu dragoste de neam si cu o pregatire adecvata.

Am spus ca am putea accelera lucrurile incercand sa intelegem filosofia finlandeza, dar sa nu mai incercam s-o facem la modul romanesc, ci la modul nemtesc: cu seriozitate si cu rigurozitate.

Cat despre bani, asta este o decizie politica. Prin urmare, politicienii trebuie sa fie alesi dintre cei care-si iubesc neamul si tara (n.r.: dupa cum ne invata regretatul Petre Tutea). Asta e prima conditie. Din pacate, mai sunt si altele. Surse de finantare se gasesc, si ma gandesc aici atat la finantari UE, cat si la o cheltuiere mai buna a banilor publici. Toata lumea se plange ca nu are bani si vrea mai multi, dar nimeni nu se gandeste sa-i cheltuie mai cu folos si mai cu grija.


 

Mihai Damianacestea sunt generalitati. „Refacut de la zero” e usor de zis, dar in ceea ce priveste sistemul de invatamant f greu de facut fiindca stricaciunile sunt greu de reparat. Filosofia finlandeza cu aplicatiune germana suna apetisant, dar e prea vag. Spuneti-mi o masura concreta pe care ati lua-o. In clasele primare, sau in invatamantul universitar. Oriunde. Ce inseamna „refacut de la zero” ?


 

Dan Popa: Refacut de la zero, inseamana sa eliminam aberatia asta cu clasa pregatitoare (daca o sa continuam pe drumul asta, in curand o sa avem clasa pregatitoare pentru gradinita!) si sa gandim logic. De ce anume au nevoie copiii? Pai, haideti sa gandim impreuna:

1. sa stie sa citeasca si sa scrie;
2. sa stie sa socoteasca;
3. cunostinte generale de geografie, stiinte, limba engleza etc.

Toate astea se pot face pana in clasa a IV-a. Faza a doua ar fi ca elevii sa fie testati, cu ajutorul psihologilor, sociologilor si altor specialistilor, pentru a depista in fiecare dintre ei aptitudini si interese. In functie de asta, s-ar putea face un program personalizat, care sa incurajeze si sa stimuleze studiul in acea directie, aceea nativa.

Aici ar mai fi de adăugat că e inutil să-l forţezi pe un elev să studieze aprofundat chimia, să zicem, dacă el nu vrea să se facă chimist. Copiilor ar trebui să li se dea doar noţiunile de bază şi, în funcţie de interes şi înclinaţii, să aprofundeze ceea ce îi interesează. În felul ăsta, elevii ar fi mult mai interesaţi şi mai activi la şcoală, iar nivelul de cunoştinţe ar fi net superior.

Asta îmi aminteşte şi de o glumă, care însă conţine mult adevăr în ea: „Profesorul de geografie ştie numai geografie, profesorul de istorie ştie numai istorie, profesorul de franceză ştie numai franceză etc. Şi toţi ăştia vor să-mi bage mie în cap toate obiectele alea?!?”


 

Daniel P. Funeriu (ironic): Mihai Damian bai, tu chiar nu intelegi??? Sau te prefaci ca nu intelegi? Sau nu iti iubesti neamul si nu intelegi? Ce nu iti e clar in a reface de la zero cu dragoste de neam? :)))))


 

Mihai Damian (ironic):  🙂  imi place sa-i fac pe oameni sa se gandeasca mai bine la ceea ce au vrut sa spuna. Sigur ca facand asta nu-mi iubesc neaparat neamul.


 

Daniel P. Funeriu: Domnule Popa, e admirabil ca oameni ca dvs „vor sa faca ceva”. Puteti sa scrieti aici toata ideile dvs. Multa lume de un anumit nivel citeste ce e pe-aici. As spune ca multi oameni muuult mai destepti decat mine chiar misuna pe aici. Eu gasesc ca ceea ce spuneti e 1) naiv, 2) denota totala necunoastere, 3) sablonard patriotad. Dar cine sunt eu sa va judec? Asa ca va incurajez, exact cum am facut si eu si altii, sa mergeti inainte. Poate ca veti avea (ne)sansa sa ajungeti parlamentar, sa faceti legi, ministru, sa gestionati sisteme mari, etc. Si atunci o sa demonstrati tuturor ce lucruri bune o sa faceti. Eu abia astept. O seara buna in continuare.


 

Bine, s-o luăm pe rând cu acuzaţiile d-lui Funeriu la adresa mea:

  • sunt naiv: da, probabil sunt naiv, nu cunosc exact câtă mafie se află în interiorul ministerul educaţiei şi în acela al inspectoratelor şcolare şi de aceea mai pot spera încă la o schimbare în bine, dar ne putem cu toţii imagina din faptul că, de câte ori se schimbă partidul de guvernământ, de atâtea ori se schimbă şi bibliotecarele sau femeile de serviciu de la şcoli…
  • denot totală necunoaştere: păi, cam câtă cunoştere ne-ar trebui ca să vedem dezastrul din învăţământ produs de oamenii cu necunoaştere dovedită?
  • sunt şablonard patriotard: e greu de crezut că, în ziua de azi, cineva se mai poate gândi şi la altceva decât la binele propriu, nu-i aşa? mai ales politicienii nu pot înţelege conceptul ăsta.

Dialogul continuă.

Dan Popa: Eu zic ca-i pagubos sa le incarcam memoria copiilor cu informatii inutile, care pot fi gasite foarte usor pe internet, si cred ca e mai bine sa ne concentram pe creativitate si pe proiecte concrete. Atunci cand elevii sunt atrasi de un proiect, ei se vor lovi de nenumarate obstacole, multidisciplinare, pe care vor invata sa le depaseasca. Nu asta ar trebui sa fie scopul educatiei? Nu asa am putea sa obtinem interesul lor pentru studiu?


 

Dan Popa: Elevii trebuie pregatiti si pentru viata si pentru piata muncii. In acest moment, sunt pregatiti pentru asta? Stiti ce mi-a spus un elev din clasa a XI-a? L-am intrebat cum merge la scoala si mi-a raspuns:
– Ne invata religie si tot felul de prostii, in loc sa ne invete lucruri care ne sunt utile in viata!
– Bine, si tu ce-ai vrea sa inveti?
– Pai, uite, de exemplu, daca il vad pe unul pe strada ca face infarct, eu ma uit la el cum moare, ca nu stiu ce sa-i fac!
Ce parere aveti, domnilor din ME?


 

Mihai Damian: imi pare foarte curios Dan Popa pentru un adept al sistemului finlandez sa numiti clasa pregatitoare „aberatie”. Sistemul pe care il admirati atat contine o clasa „zero” la 6 ani.


 

Aici se cuvine o precizare: dacă sistemul de învăţământ românesc ar fi organizat ca cel finlandez, desigur, nu aş fi considerat clasa pregătitoare o aberaţie. Dar noi vorbim despre sistemul de învăţământ românesc, care, aşa cum este el gândit (deşi, „gândit” mi se pare un termen impropriu), este o adevărată tortură pentru elevi. Prin urmare, eu consider că e o aberaţie să le prelungești copiilor chinul de la 12 la 13 ani, dacă imensa majoritate a informațiilor pe care sunt siliți să le acumuleze nu le vor servi niciodată in viață! Chiar mă întrebam: asta nu este o formă sofisticată de abuz psihic împotriva copiilor?


 

În continuare, domnul Funeriu îl completează pe prietenul său, care, reamintesc, se referea la faptul că în Finlanda ar exista clasa pregătitoare.

Daniel P. Funeriu: Mihai Damian, ca 24 de alte tari din UE.

Ei bine, am controlat și afirmația asta este foarte departe de adevăr (ca s-o spunem cu delicațe), pentru că vârstă de începere a şcolarizării în cele mai multe ţări UE este de 7 ani. 


 

Dan Popa: Eu o consider o aberatie, pentru ca cei 7 ani de acasa nu se mai intorc. Dupa 7 ani, copiii, mai ales la noi, devin brusc adulti! Oricum, asta e tot ce aveti de spus la tot ceea ce am scris?


 

Mihai Damian: pai atunci hotarati–va, ori e finlandez ori e german ori e al dvs original. 


 

Mihai Damian: ideea cu „7 ani de acasa ” e una mai degraba romaneasca, altminteri.


 

Dan Popa: Am inteles, nu aveti argumente si eschivati un raspuns concret la ceea ce am spus. Pacat, am crezut ca discut cu o persoana de buna credinta. Nu-i nimic, o sa-mi duc batalia mai departe. Daca e nevoie, o s-o duc singur. Buna seara!


 

Daniel P. Funeriu (ironic): Mihai Damian eu zic sa fie dac. Scuze, nu ma pot abtine.


 

Daniel P. Funeriu (ironic): Dan Popa nu e batalie. Nu e nevoie. Dar puteti sa o duceti: sa stiti ca cele mai mari progrese sunt facute de cei pe care nimeni nu ii crede. Uitati, de ex. Galileo, etc. Eu sincer, va incurajez.


 

Dan Popa: Ba da, d-le Funeriu, este o batalie. Cea dintre David si Goliat. Dar stiti cum se termina povestea, nu?


 

Mihai Damian: Dan Popa, aveti intentii bune fara indoiala, dar inainte de-a incerca sa reformati sistemul trebuie sa va concentrati mai mult asupra ideilor. Nu puteti sa cereti un sistem pe modelul celor din Finlanda, Germania sau mai stiu eu unde, si in acelasi timp sa numiti aberatie clasa zero pe un motiv care tine de traditia româneasca a celor 7 ani de acasa. E ilogic. . Daca vreti sa fiti luat in serios mai studiati problema inainte de-a va consuma energia in diverse batalii.

Cum, am ajuns deja la concluzii? Aici chiar l-aş ruga pe domnul profesor să-mi explice care este diferenţa între a studia de la 6 ani sau de la 7 ani! Ce schimbă asta? Dorește statul român să-i vadă mai repede în câmpul muncii? Dacă asta vrea, atunci să organizeze sistemul de învătămant în mod eficient, așa încât elevii să nu mai devină, după absolvire, șomeri cu diplomă, ci oameni pregatiți să aducă un suflu nou pe piața muncii.

Și apoi, oamenii aștia nu-și dau seama că un an de zile la vârsta de 6 ani este echivalent cu 10 ani la vârsta adultă! Haideți să-i lăsăm pe copii să se bucure în sfânta pace, pentru înca un an, de o copilarie fericită și fără griji. Vor avea toată viața înainte ca sa stea sub presiune.


 

Daniel P. Funeriu: Mihai Damian Eu vreau modelul dacic. Sa ne intoarcem la dragoste de neam.


 

Dan Popa: D-le Funeriu, faptul ca termenii de neam si tara s-au „deteriorat” nu mi se poate reprosa mie, ci politicienilor… If you know what I mean.

Pe de alta parte, sincer, am crezut ca putem avea o discutie constructiva. Pentru a face ironii de nivelul asta nu e nevoie de o diploma la Strasbourg.


 

Dan Popa: Mihai Damian, multumesc pentru sfaturi, dar nu cred ca sunteti in masura sa mi le dati. Si asta dintr-un singur motiv: daca ati fi facut lucrurile bine, discutia noastra nu ar fi avut loc…

Am vrut sa inteleg care este motivatia dv. de a ma combate si, de aceea, am urmarit vreo 10 minute din unul dintre filmuletele dv. de pe You Tube. Acum am inteles-o.


 

Daniel P. Funeriu: Dan Popa, stati linistit, nu v-a combatut nimeni.


 

Dan Popa: Noapte buna si multumesc pentru discutie. A fost extrem de edificanta, pentru mine. In plus, mi-a dat destul material pentru vreo 2-3 articole.


 

Concluzia finală? N-o să fie deloc ușor să schimbăm mentalitățile și nici să-i facem pe politicienii noștri să-și îndeplinească misiunea pentru care au fost învestiți. Dar nici noi nu-i vom slăbi până n-o vor face.

O altă concluzie ar fi că îmi plac oamenii inteligenţi, dar mă sperie inteligenţa fără scrupule.

 

 

 

 

Facebook Comments
Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *